Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

måndag 25 juni 2012

Karateläger Tönsberg part II

Nej men godkväll där ute! Vad händer?

Själv har jag nu tagit mig hem från en mycket lång men underbart trevlig helg i Tönsberg! 
Grillfesten (som istället blev en verandafest med kinamat) igår var mer än kul! Norrmännen tyckte inte alls att jag skulle vara nykter så jag fick smaka på både de ena och de andra och jag kan ärligt säga att jag var lite lullig igår kväll, men de var underbart kul! Men gick nästan vilse på väg tillbaks till vandrarhemmet, men de gick bra! Hittade hem tillslut. 

Dagen efter då? Jo träningsverk, törstig (mycket märkligt), och lite snurrigt var de allt men de släppte fort när man hade ätit frukost och tog sig in till dojon för då blev man taggad för mer träning! 

Första passet var med Sensei Taylor, han riktade in sig mycket på hur viktigt de är med avståndet mot sin motståndare samt att man inte ska stressa upp sig under en fight. Vi fick göra lite kombinationer fram och tillbaks och ökade tempot efter ett tag, ju mer vi ökade desto mer stressade och spända blev vi. Vi gjorde kombinationer där vi var tvungna att göra hela blockarna och inte "fightblockar" som vi annars tränar mycket på. De var svårt och man kände sig ovan men tillslut kändes de riktigt bra. Ännu en tankeställare! Därefter körde vi lite Empi (denna underbara kata). Ännu en gång så var de mycket fokus på att inte stressa eller spänna sig i onödan vilket i alla fall jag alltid gör så fort man ökar hastigheten så de ska tränas bort. Ett mycket bra och intressant pass! 

Pass nummer 2 hölls av Sensei Lim som var mer på hugget än vanligt, då undrar kanske ni som har tränat för honom tidigare, går de verkligen? Och ja de gör de! Så ett härligt uppiggande pass med både kion, kumite och kata. Fokus här låg på energi, snabbhet och att inte tveka. Men största fokuset var att man inte ska stanna upp emellan teknikerna utan att ha ett ständigt flyt så vi hade en riktigt knepig kion/kumite-övning som jag ska hem och öva mer på! Någon frivillig till de? Jag tackar för ett alltid lika uppfriskande pass! 

Efter detta var de slut för träning för min del tyvärr, lägret fortsätter imorgon, men då jobbar jag ju såklart. När träningen var slut så åkte vi och såg på ett föredrag om ett hälsoprepparat som verkar vara otroligt spännande, det ska jag prova! Återkommer med resultatet! 
Därefter väntade ett par dryga timmar på tågstationer, tåg, buss och en liten taxiresa så var jag "hemma" igen. Imorgon är allt som vanligt här i Norge för min del. 

Vaknade med ett ryck i morse 20 minuter innan klockan ringde och var helt säker på att jag hade försovit mig! Men som tur väl var så hade jag ju inte de. Annars var min vistelse på vandrarhemmet trevligt de lilla jag var där, god frukost och mysiga rum, jag menar vandrarhem har ju inte alltid de bästa ryktet annars.... 

Hostel 

(2005) 
Tre grabbar har gett sig ut på en backpack-resa tillsammans och har nu hamnat i Amsterdam där de lyckas bli utelåsta från sitt vandrarhem. De träffar en främmande man som säger att de finns ett vandrarhem som har massor av vackra tjejer så de bestämmer sig för att följa med. Men väl framme på det nya vandrarhemmet inser de att de har tagit ett riktigt dåligt beslut. 

Film: +++
Handling: ++++
Skådespelare: +++++
Miljö: ++++
Genre: Skräck

En riktigt brutal tortyrfilm. Varning känsliga tittare! Bland de värsta jag sett just va de gäller äckliga tortyr/mord i filmer. Jag kan tycka att de blir för mycket med såna här filmer men absolut sevärd om man gillar skräck. Skådespelarna ska ha en stor eloge som spelar riktigt bra. En genomtänkt film som håller sig spännande och ruggig hela tiden och effekterna är aldrig dåliga. Grymt välgjord film. 

Jag tackar och bockar för en fantastisk helg, tack till alla otroliga människor jag har träffat! Vi ses nästa sommarläger (screw midsumer)! ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar